Přeskočit na obsah

Přídavné brždění slaňovacích brzd

Ze všech nebezpečí, kterým při vertikálním průstupu čelíte, je slanění tím nejviditelnějším. Při slanění váš život doslovně visí v jediném bodě – na laně založené slaňovací brzdě. Slanění po laně je totiž jediná činnost v jednolanové technice, kdy nejste při pohybu po laně ve dvou bodech, pokud tedy při slanění nepoužíváte přídavný bezpečnostní prvek, např. Petzl Shunt.

Proto jsem považoval za vhodné zabývat se tématem, o kterém jeskyňáři často diskutují, ale o kterém toho není mnoho publikováno. Snažil jsem se osvětlit prvek zvyšující bezpečnost při slanění a to přídavné brždění.

Slanění by mělo být vždy plynulé a kontrolované. Při všech typech speleo slaňovacích brzd se rychlost a plynulost slanění ovládá stiskem ruky (v rukavici!) volného konce lana vycházejícího dole z brzdy. Při slaňovaní v jeskyních je vhodné a často vysloveně potřebné zvýšit brzdící efekt slaňovací brzdy. A to hlavně na nových „kluzkých“ lanech, na lanech malého průměru (9 mm), brzdách s novými kotouči (kladkami) a také při záchranářských postupech.

Typy slaňovacích brzd:

  • Pro slaňovací brzdy Petzl Stop, Petzl Simple je v návodu uvedena povinnost zahájit slanění s třecím systémem.
  • Slaňovací brzda typu rack (xylofon), která se u nás vyskytuje vzácně, je brzdná síla regulována přidáváním/ubíráním válečků.
  • Používání jiných slaňovacích brzd např. osmy se v jednolanové technice (dále SRT) v jeskyni se silně nedoporučuje. Důvodem je jejich nepříznivý vliv na lano (kroutí ho), extrémně rychlé opotřebení na znečištěných lanech a problematické zapojení do technik SRT.

Níže se budeme zabývat brzdami typu Petzl Stop, Petzl Simple, nebo jejich klony. Jsou dva způsoby, jak u nich zvýšit brzdný efekt:

  1. Sytém Vertaco
  2. Přídavná brzdná karabina

A. Systém Vertaco
Lano vycházející dole z brzdy je provlečeno přímo karabinou (ideálně ocelovou, ne duralovou) spojující centrální připojovací bod sedacího úvazku (“”déčko”) a slaňovací brzdu. Přídavný brzdný efekt je celkem vysoký.
Mně osobně není tento systém sympatický a použil bych ho jen v nouzi. Lano svým třením obrušuje karabinu, kterou je slaňovací brzda připojena k sedacímu úvazku. Obrušuje taky plastovou bezpečnostní západku brzdy. Při procvaknutí a vycvaknutí lana do/z karabiny je nutné karabinu otevřít, co je potencionálně nebezpečná situace – hrozí ztráta brzdy.  

Vertaco
Systém Vertaco

B. Přídavná brzdná karabina
zvýší brzdný efekt a tím se lépe reguluje rychlost a plynulost slanění. Brzdný efekt se reguluje zvětšováním/zmenšováním ohybu lana v karabině. Možnosti:

Brzdné karabiny: Petzl Freino, Titanka, nerezová karabina, duralová karabina, Raumer Handy

B.1. Karabina Petzl Freino. Speciální karabina, která slouží ke spojení centrálního připojovacího bodu sedacího úvazku (“”déčka”) se slaňovací brzdou a navíc má třecí ostruhu.
(+) dvě funkce v jedné karabině a nestane se, že nemáte přídavnou brzdnou karabinu
(+) použití je jednodušší, přehlednější a rychlejší než se samostatnou brzdnou karabinou
(+) hmotnost jen 75 g – nejlehčí řešení
(+) brzdný účinek je lehce kontrolovatelný a je vyšší než u obyčejné karabiny, ale nižší než u Raumer Handy
(-) vysoká cena 🙁
(-) karabina včetně ostruhy je vyrobena z duralu, životnost ostruhy je nižší než u ocelové karabiny; není vhodná na super blátivá lana

Karabina Petzl Freino

B.2. Karabina Raumer Handy. Speciální karabina z nerezové oceli, která je určena jen a pouze pro přídavné brždění.
(++) nejvyšší brzdný účinek ze všech karabin;  karabina má klínovou drážku a je možné regulovat účinek brždění průběžně při slanění; chce to však cvik
(+) funguje i na velmi tenkých lanech (9 mm a míň)
(+) životnost karabiny je vysoká
(+) je možné ji založit přímo do centrálního připojovacího bodu sedacího úvazku (“déčko”), nebo do karabiny spojující “déčko” se slaňovací brzdou.
(-) je potřebné použít malého článku (v originálním balení), který je zkroucen; Handy se tím dostává do ideální pozice k lanu, jinak se lano kroutí
(-) jednoúčelová karabina, není možno ji použít pro jiný účel
(-) pro použití na „chlupatých“ lanech je nutný cvik, aby slanění bylo plynulé
(-) velká hmotnost 128 g

Karabina Raumer Handy

 

B.3. Klasická karabina typu B nebo O

  • Je vhodné, aby karabina neměla pojistku zámku, která používání jen komplikuje.
  • Keylock na karabině usnadňuje manipulaci s lanem.
  • Brzdní karabina se musí cvaknout do karabiny spojující centrální připojovací bod sedacího úvazku (“déčko”) se slaňovací brzdou. Nikdy (!) ne přímo do déčka.
  • Brzdný efekt je nižší jako u specializovaných karabin, což může vyhovovat méně zkušeným uživatelům nebo na silnějších a/nebo tužších lanech.
  • Na rozdíl od specializovaných brzdných karabin jsou klasické karabiny univerzálnější a je možno je použít i pro jiné účely.
  • Materiál karabin může být titan, dural nebo ocel/nerezová ocel.

B.3.1. Titanová karabina
(+) titan vydrží i brutální podmínky
(+) hmotnost (cca 80 g) je někde mezi duralovými a ocelovými karabinami
(-) karabina nemá keylock, horší manipulace s lanem
(-) je celekm problém ji sehnat; výrobek ZSSR, který se již nevyrábí

Titanová karabina

B.3.2. Duralová karabina (např. Singing rock Colt prohnutá)
(+) nízká pořizovací cena
(+) není problém karabiny sehnat, mají certifikaci a keylock
(+) nízká hmotnost cca 45 g
(-) rychlé opotřebení, hlavně na blátivých lanech

Duralová karabina

B.3.3. Ocelová/nerezová ocel karabina (např. Kong karabina 564, Gym Nimble )
(++) obecně nejvhodnější řešení brzdné karabiny
(+) ocelová karabina vydrží opravdu hodně; spíše ji ztratíte než opotřebujete
(-) vysoká hmotnost cca 120-160 g
(-) malý výběr ocelových karabin s keylockem a bez pojistky zámku

Karabina z nerez oceli

Edit 25.02.2024 : Proč se musí brzdná karabina (klasická karabina typu B, O) cvaknout do karabiny spojující centrální připojovací bod sedacího úvazku (“déčko”) se slaňovací brzdou a ne přímo do déčka?

Důvod je bezpečnostní. Jak je vidět na obrázku níže, standartní karabina má příčnou osu natolik velikou, že při nadlehčení slaňovací brzdy se tato může dostat do brzdící karabiny. To slaňovací brzdu vyřadí z použití. Při použití karabiny Raumer Handy, nebo použití malé brzdné karabiny (nutno vyzkoušet!) je toto vyloučeno.

Nebezpečí přídavné brzdné karabiny cvaknuté v “déčku”. Zdroj: návod Petzl Stop

Místo závěru. Rádi uspokojíme vaše brzdné potřeby s níže uvedenými produkty:


4 komentáře na “Přídavné brždění slaňovacích brzd”

  1. Ahoj, měl bych dotaz: Proč je možné Raumer Handy dávat přímo do centrálu a ostatní přídavné brzdicí karabiny ne? Pokud bys oba typy karabin připojil přímo do centrálu, jejich postavení vůči lanu bude stejné… Naopak, pokud připojíš brzdnou karabinu do karabiny spojující stopku s centrálem, bude pozice karabiny v nevýhodném úhlu. Ptám se proto, že přídavnou brzdu nepoužívám a nemám s tím tedy žádné zkušenosti. Díky. Pavel

    1. Ahoj Pavle, je to správný a velmi dobrý dotaz. Standartní karabina se nesmí dávat do centrální karabiny („déčka“) kvůli bezpečnosti. Standartní karabina je celkem veliká a při nadlehčení slaňovací brzdy se tato může dostat do brzdící karabiny, která je v centrále. Což je nebezpečné. Při použití Raumer Handy je toto vyloučeno. Doplním článek i s obrázkem, aby to bylo jasné. Sebo

  2. Pingback: Zajištění slaňovací brzdy Petzl STOP / Simple a jejich klony – speleocajky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nákupní košík1
CT gym nimble
Gym Nimble338 
-
+
Mezisoučet
338 
Mohlo by vás zajímat...
Pokračovat v nákupu