Přeskočit na obsah

Dvojitý rybářský uzel

Je jedním ze základních uzlů a je také jedním z uzlů uváděných v Bezpečnostní směrnice ČSS. Uvázání uzlu je velmi jednoduché a rychlé. Uzel se může využívat při různých aplikacích. Je proto nutné, aby jej znal každý jeskyňář anebo lezec obecně.
Pozor na správné vedení konce lana.  Jinak se vede při použití uzlu na konci lana a jinak při použití smyčky.

Dvojitá rybářská spojka

Použití

Dvojitý rybářský uzel se může použít v následujících variantách:

Spojovací uzel (spojka)

obecně asi jeho nejznámější použití. Slouží ke spojování lan, pomocných šňůr a smyček, i různých průměrů.  Uzel není náchylný k samovolnému rozvázání, co je jeho veliká výhoda.

Výhody: Výsledný uzel je malý (málo objemný), není potřeba na jeho vytvoření mnoho lana. Vhodný například pro trvalé vystrojení lanového zábradlí, apod.

Nevýhody: Velmi obtížné uvolňování po zatížení. Obtížná, až téměř nemožná vizuální kontrola správného uvázání uzlu na dvou lanech stejné barvy a struktury. Proto je vždy nutné rybářskou spojku před zatížením podrobněji zkontrolovat (prohmatáním uzlu, tahem ověřit, jak jsou prameny lana uzlem vedeny). Může být svázán špatně a pak selhat. Tento fakt vedl již několikrát ke smrtelným úrazům.

Alternativy: Pro spojení lan v lanové cestě (jednolanová technika/SRT) je vhodnější protisměrný osmičkový uzel. Pro prodloužení délky lana k pomocným účelům (např. při technickém lezení) protisměrný vůdcovský uzel.

Poznámka: Pro zatížení moderních vysokomodulových reep šnůr, jako je Spectra, Dyneema nebo Kevlar/Technora, použijte výhradně trojitý rybářský uzel.

Postup vázání dvojité rybářské spojky

Kotvící smyčka

Velmi užitečné použití pro jeskyňáře je na „kravák“ (angl. Poacher’s Knot) a na koncích pracovních a pomocných šňůr horolezců a arboristů, pokud pracovní šňůra nemá šitá nebo zaplétaná oka. Po utažení pevně stahuje a svírá předmět (karabinu), k němuž je uvázán.

Výhody: Je to objemově velmi malý uzel. Pevně fixuje polohu karabiny v uzlu, tj. karabina se v uzlu neprotáčí, což je pohodlné pro manipulaci, tak i bezpečné. Na uzel se spotřebuje méně lana než jiné uzly, jako například dvojitý osmičkový uzel.

Nevýhody: Po zatížení je velmi těžké ho rozvázat, co ale při použití na „kraváku“ nevadí, naopak je žádoucí.

Vázání: Chybou při učení se tohoto uzlu bývá nedokončení druhé otočky, vytvoření jednoduchého rybářského uzlu, který není bezpečný.


Bezpečnostní (pojistný) uzel

a. Jak se píše v Bezpečnostní směrnici ČSS „Konec lana musí být vždy opatřen uzlem.“ Směrnice však nepíše jakým uzlem a jak ho uvázat.

O co jde? Pokud nemá lano na konci uzel a lano nedosahuje dna studny, nebo na jiné bezpečné místo (pozor na perspektivu -svah při pohledu shora se může jevit jako rovina; dno nemusí být stabilní), tak slaňujícímu projede konec lana slaňovací brzdou a nastane jeho volný pád. Proto na konci lana musí být vždy uzel. Obzvláště je potřebné se soustředit při uvazování uzlu při pytlování lana do speleovaku pro vystrojení lezecké cesty. Ten kdo bude cestu vystrojovat, si musí uzly na kocích lan osobně překontrolovat. Má odpovědnost (morální, ale i trestněprávní) nejen za svůj život, ale i za životy a zdraví druhých. Z hlediska bezpečnosti každé napytlované lano ve vaku a každé lano použité v lanové cestě musí být ukončeno uzlem. Napytlované lano může být použito někým jiným nebo v jiném použití než původně zamýšleném. Je jednodušší řešit rozvazování zbytečného uzlu než řešit úmrtí, úraz nebo jen leknutí.

Uzel musí být udělán cca jeden metr od konce lana. Tento uzel musí být pevný. Výborně se hodí právě dvojitý rybářský uzel, který nemá tendenci se sám rozvazovat, na rozdíl od osmičky. Je však také možné použít i jiné uzly. Pokud se předpokládá, že se budou při vystrojování lana navazovat, tak se používá i osmičkové oko, aby se zjednodušilo a zrychlilo navázání druhého lana. Druhé lano se protisměrně provlékne zpět tímto osmičkovým okem. Osmičkové oko zároveň lze použít pro jištění při překonávání uzlu.

Poznámka: V canyoningu se naopak standardně bezpečnostní uzly na konci lana při slanění nevážou. Délka lana se nastaví vizuálně a lano by mělo končit ideálně 1 m nad vodní hladinou. Je totiž žádoucí, aby se slaňující, který slaní do vody, mohl od lana rychle a bezpečně odpoutat




b. Jako pojistný uzel primárního uzlu, například u dračí smyčky nebo lodní smyčky. Pojistný uzel se váže těsně za primární uzel, nejlépe když na něj trochu tlačí. Když je dál od primárního uzlu, neplní svou pojistnou funkci.

Kotevní uzel v lanové cestě

Uzel na laně, nebo reep šňůře může být použit i pro vytvoření kotvení v lanové cestě (typicky pro vytvoření deviace). Dvojitý rybářský uzel funguje na jednom prameni lana. Lano, nebo reep šňůra se vede skrze prasklinu, mezeru nebo vyvrtaný otvor a uzel na konci zajišťuje zadrhnutí lana.

Mezinárodní slovníček:

Lidově ČR: Dvojitá autíčka
Slovensky: Dvojitý rybársky uzol
Anglicky: Double Fisherman´s Knot
Francouzsky: Noeud de pecheur double

Obecné poznámky k uzlům

  • Uzel vždy významně snižuje nosnost lana, přibližně o polovinu.
  • Před vystojováním lanové cesty vždy zkontrolujte, zda jsou na koncích lan uvázány pojistné uzly.
  • Pokud zjistíte, že není na konci lana pojistný uzel, okamžitě jej uvažte anebo na to ostatní včas upozorněte (pokud je účelné, aby nebyl pojistný uzel na konci lana).
  • Pojistné uzly na koncích lan rozvazuje pouze ten, kdo odstrojuje lano z cesty.
  • Prameny lana v uzlu musí být řádně srovnány, nesmí se křížit.
  • Volný konec lana vycházející z uzlu musí být dlouhý alespoň jako desetinásobek průměru lana. Při průměru lana 10 mm je to nejméně 10 cm. Orientačně je to šířka mužské dlaně.
  • Po uvázání uzlu řádně dotáhněte rukou všechny prameny lana, nejlépe každý zvlášť.
  • Pojistný uzel se váže těsně za hlavní uzel, vzdálené pojistky neplní účel.
  • Při navazování uzlů se soustřeďte jen na něj, předejdete tak nehodám z nedokončených uzlů (autoru těchto řádek se již stalo 2x).
  • Provádějte partnerskou kontrolu – vizuálně i ručně kontrolujte své uzly i uzly spolulezců, uzly na koncích lan…
  • Po mytí vašeho vybavení vždy kontrolujte uzly, zda se nepovolily a zda lano v nich není poškozeno.

Použité fotografie:
Archiv S. Kovačič
www.geckon.sk


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nákupní košík0
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu