Přeskočit na obsah

Přídavné brždění slaňovacích brzd

Ze všech nebezpečí, kterým při vertikálním průstupu čelíte, je slanění tím nejviditelnějším. Při slanění váš život doslovně visí v jediném bodě – na laně založené slaňovací brzdě. Slanění po laně je totiž jediná činnost v jednolanové technice, kdy nejste při pohybu po laně ve dvou bodech, pokud tedy při slanění nepoužíváte přídavný bezpečnostní prvek, např. Petzl Shunt.

Proto jsem považoval za vhodné zabývat se tématem, o kterém jeskyňáři často diskutují, ale o kterém toho není mnoho publikováno. Snažil jsem se osvětlit prvek zvyšující bezpečnost při slanění a to přídavné brždění.

Slanění by mělo být vždy plynulé a kontrolované. Při všech typech speleo slaňovacích brzd se rychlost a plynulost slanění ovládá stiskem ruky (v rukavici!) volného konce lana vycházejícího dole z brzdy. Při slaňovaní v jeskyních je vhodné a často vysloveně potřebné zvýšit brzdící efekt slaňovací brzdy. A to hlavně na nových „kluzkých“ lanech, na lanech malého průměru (9 mm), brzdách s novými kotouči (kladkami) a také při záchranářských postupech.

Typy slaňovacích brzd:

  • Pro slaňovací brzdy Petzl Stop, Petzl Simple je v návodu uvedena povinnost zahájit slanění s třecím systémem.
  • Slaňovací brzda typu rack (xylofon), která se u nás vyskytuje vzácně, je brzdná síla regulována přidáváním/ubíráním válečků.
  • Používání jiných slaňovacích brzd např. osmy se v jednolanové technice (dále SRT) v jeskyni se silně nedoporučuje. Důvodem je jejich nepříznivý vliv na lano (kroutí ho), extrémně rychlé opotřebení na znečištěných lanech a problematické zapojení do technik SRT.

Níže se budeme zabývat brzdami Petzl Stop, Petzl Simple, nebo jejich klony. Jsou dva způsoby, jak u nich zvýšit brzdný efekt:

  • Sytém Vertaco
  • Přídavná brzdná karabina

A. Systém Vertaco
Lano vycházející dole z brzdy je provlečeno karabinou (ideálně ocelovou, ne duralovou) spojující centrální připojovací bod sedacího úvazku (Déčko) a slaňovací brzdu. Přídavný brzdný efekt je celkem vysoký.
Mně osobně není tento systém sympatický a použil bych ho jen v nouzi. Lano svým třením obrušuje karabinu, kterou je slaňovací brzda připojena k sedacímu úvazku. Obrušuje taky plastovou bezpečnostní západku brzdy. Při procvaknutí a vycvaknutí lana do/z karabiny je nutné karabinu otevřít, co je potencionálně nebezpečná situace.  

Vertaco
Systém Vertaco

B. Přídavná brzdná karabina
zvýší brzdný efekt a tím se lépe reguluje rychlost a plynulost slanění. Brzdný efekt se reguluje zvětšováním/zmenšováním ohybu lana v karabině. Možnosti:

Brzdné karabiny: Petzl Freino, Titanka, nerezová karabina, duralová karabina, Raumer Handy

B.1. Karabina Petzl Freino. Speciální karabina, která slouží ke spojení centrálního připojovacího bodu sedacího úvazku (Déčka) se slaňovací brzdou a navíc má třecí ostruhu.
(+) dvě funkce v jedné karabině a nestane se, že nemáte přídavnou brzdnou karabinu
(+) použití je jednodušší, přehlednější a rychlejší než se samostatnou brzdnou karabinou
(+) hmotnost jen 75 g – nejlehčí řešení
(+) brzdný účinek je lehce kontrolovatelný a je vyšší než u obyčejné karabiny, ale nižší než u Raumer Handy
(-) vysoká cena 🙁
(-) karabina včetně ostruhy je vyrobena z duralu, životnost ostruhy je nižší než u ocelové karabiny; není vhodná na super blátivá lana

Karabina Petzl Freino

B.2. Karabina Raumer Handy. Speciální karabina z nerezové oceli, která je určena jen a pouze pro přídavné brždění.
(+) nejvyšší brzdný účinek ze všech karabin;  karabina má klínovou drážku a je proto možné regulovat účinek brždění průběžně při slanění; chce to však cvik
(+) funguje i na velmi tenkých lanech (9 mm a míň)
(+) životnost karabiny je vysoká
(+) je možné ji založit do centrálního připojovacího bodu sedacího úvazku (Déčko)
(-) je potřebné použít malého článku (v originálním balení), který je zkroucen; Handy se tím dostává do ideální pozice k lanu, jinak se lano kroutí
(-) jednoúčelová karabina, není možno ji použít pro jiný účel
(-) pro použití na „chlupatých“ lanech je nutný cvik, aby slanění bylo plynulé
(-) velká hmotnost 128 g

Karabina Raumer Handy

 

B.3. Klasická karabina typu B nebo O

  • Je vhodné, aby karabina neměla pojistku zámku, která používání jen komplikuje.
  • Keylock na karabině usnadňuje manipulaci s lanem.
  • Brzdní karabina se musí cvaknout do karabiny spojující centrální připojovací bod sedacího úvazku (Déčko) se slaňovací brzdou. Nikdy (!) ne přímo do Déčka.
  • Brzdný efekt je nižší jako u specializovaných karabin, což může vyhovovat méně zkušeným uživatelům nebo na silnějších a/nebo tužších lanech.
  • Na rozdíl od specializovaných brzdných karabin jsou klasické karabiny univerzálnější a je možno je použít i pro jiné účely.
  • Materiál karabin může být titan, dural nebo ocel/nerezová ocel.

Titanová karabina
(+) titan vydrží i brutální podmínky
(+) hmotnost (cca 80 g) je někde mezi duralovými a ocelovými karabinami
(-) karabina nemá keylock, horší manipulace s lanem
(-) je problém ji sehnat; výrobek ZSSR, který se již nevyrábí

Titanová karabina

Duralová karabina (např. Singing rock Colt prohnutá)
(+) nízká pořizovací cena
(+) není problém karabiny sehnat, mají certifikaci a keylock
(+) nízká hmotnost cca 45 g
(-) rychlé opotřebení, hlavně na blátivých lanech

Duralová karabina

Ocelová/nerezová ocel karabina (např. Kong karabina 564, Gym Nimble )
(+++) obecně nejvhodnější řešení brzdné karabiny
(+) ocelová karabina vydrží opravdu hodně; spíše ji ztratíte než opotřebujete
(-) vysoká hmotnost cca 120-160 g
(-) celkem malý výběr ocelových karabin s keylockem a bez pojistky zámku

Karabina z nerez oceli

Místo závěru. Rádi uspokojíme vaše brzdné potřeby s níže uvedenými produkty:


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *